ELA از روی گفتوگوی محاورهای محیط الگو برداری كرده است. یك گفتوگو بین دو فرد A و B بدین صورت است كه ابتدا A (كامپیوتر) چیزی میگوید و سپس B (كاربر) به آن پاسخ میدهد و این روال ادامه مییابد در ELA طرف گفتوگوی ما كامپیوتر است. در گفتوگو با ELA كاربر كنترل گستردهای بر روی كامپیوتر دارد و این بر فرایند آموزش كمك میكند.
مراحل زیر در روند یك واحد گفتوگو (سؤال و جواب) در ELA اتفاق میافتد.
۱) ابتدا كاربر كلید خواندن را فشار میدهد و كامپیوتر كاربر را برای گفتن جملهای راهنمایی میکند.
۲) تا زمانی كه كاربر کلید خواندن را کلیک نکرده است میتواند به جواب فكر كند. اما ۹۵% كاربران در برخورد اول قادر به ارائه پاسخ صحیح نیستند در این حالت بدون آنكه زمان زیادی صرف شود بایستی کلید خواندن را دوباره کلیک کنیم تا جواب گفته شود.
نکته: در راهنما فقط و فقط یك جواب وجود دارد.
۳) اما در برخورد دوم و سوم كاربر قادر خواهد بود كه جواب صحیح را تكرار كند.
۴) بعد از این كه كاربر جواب را گفت بایستی دوباره كلید خواندن را كلیك كرده و جواب كامپیوتر را نیز بشنود و در ذهن خود جوابش را با كامپیوتر مقایسه كند اگر جوابش چه از لحاظ تلفظ و چه از لحاظ جملهبندی صحیح نیست دقت نمایید كه در دفعات بعدی آن را اصلاح نمایید.
نكته: در دنیای واقعی نیز چنین است، فرض كنیم، با یك دوست انگلیسی زبان صحبت میكنیم اگر جملهای را غلط بگوییم او سعی میكند با تكرار جمله صحیح به ما كمك كند.
این پروسه ساده یادگیری جملات است كه با استفاده از روش گفتوگو (كنش ـ واكنش) صورت میپذیرد. امكانات گسترده نرمافزار در تسهیل این فرایند طراحی شده و كاربران نیز میتوانند تغییرات عمدهای را روی آن اعمال نمایند و برای خود روش آموزشی منحصر به فردی طراحی نمایند.